fredag 21 december 2012

Minecraft av Daniel Goldberg och Linus Larsson

" Minecraft handlar om att bygga... Det går till och med att spela i ett läge där monsten inte kommer och äter upp en på natten och där tillgången på råvaror - förlåt klossar- är oändligt. Det kallas creative mode - det kreativa läget... Kanske är det här det unika med Minecraft visar sig. De mest hängivna spelarna väljer bort allt som påminner om spel... Det bryr sig bara om att bygga..."

Ovanstående rader fångar vad Minecraft handlar om. Raderna är hämtade ur journalisterna Daniel Goldbergs och Linus Larssons högst aktuella biografi Minecraft - Block Pixlar och att göra sig en hacka, om Markus "Notch" Persson, skaparen av ett helt unikt spel med ofattbart stort genomslag i hela världen.

Det spelas Minecraft i creative mode i min familj. Jag spelar inte Minecraft och jag är inte intresserad av att spela Minecraft heller, men även jag inser att det här är ett unikt spel. Barn, och vuxna för den delen också förstås, som spelar Minecraft sitter helt enkelt och bygger och skapar världar inne i sina datorer. Möjligheterna tycks oändliga trots den tillsynes trivialt enkla grafiken.

När jag såg att Norstedts gett ut en biografi om Markus Persson, så var den ett måste för mig att läsa. Boken sätter Minecraft i sitt sammanhang i spelvärlden. Jag som dessutom är helt oinvigd i spelvärlden får en givande snabbkurs i spelindustrins utveckling de senaste åren och jag får en förståelse för skillnaden mellan storföretagen och indiespelutvecklarna. Daniel Goldberg och Linus Larsson intervjuar en rad personer och vänder och vrider på Minecraft, spelarcommunityn och spelindustrin ur många perspektiv.

Boken är väldigt lättläst och har bra flyt. Vi vet att spelet idag är en succé, men vi följer med Markus från början, från att han började bygga lego som barn och när han fick sin första dator. Markus kommer från trassliga familjeförhållanden och periodvis drogmissbrukar både pappan och systern. Vidare följer vi Markus på de första jobben på olika spelutvecklingsföretag och fram till den för honom själv och alla andra högst osannolika och oväntade dundersuccén.

Väldigt intressant läsning är om hur Minecraft används för annat än ren underhållning. En version har utvecklats för Minecraft som hjälpmedel i skolan - på två lärares initiativ. (En finsk och en amerikansk lärare, som helt oberoende av varandra såg möjligheterna.) Ett annat  intressant potentiellt användningsområde är hur Minecraft används som hjälpmedel för ökat deltagandet inom stadsplanering. Två pilotprojekt finns, Fisksätra och Nairobi. Det senare tillsammans med FN (UNHabitat). Läs mer på Svensk Byggtjänst Hemsida om Fisksätra här och om Nairobi här. Och kolla in youtube klippet från lekplatsen i Kibera i Nairobi direkt nedan.


Jag rekommenderar verkligen den här boken till föräldrar, mor- och farföräldrar, utan koll, men med minecraftspelande barn och barnbarn. Jag konstaterar helt enkelt för egen del att nu vet jag mer. Även om jag inte hade chans att hänga med i alla hänvisningar till olika spel som utvecklats genom tiderna. För dem som redan har koll på Minecraft är boken förmodligen också givande, även om en del aspekter för dem blir övertydliga.

Boken är ett recensions ex från Norstedts.

Bild från Wikipedia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar